Sinds ruim 2 jaar is ledenwerving een extra aandachtspunt in het beleid van Rust Roest.
Zowel bestuur als ledenwervingscommissie, met hulp van sommige andere leden, zijn hier
druk doende mee. Om ook de andere leden, liefst alle leden, te informeren en erbij te
betrekken willen wij ingaan op ledenontwikkeling en ledenwerving bij Rust Roest. Dit
eerste bericht is een samenvatting. In volgende berichten gaan we er dieper op in.
Hoe gaat het met het aantal leden van Rust Roest?
In deze samenvatting geven we de cijfers van onze eigen ledenadministratie, met dank
aan Inge Kool. De teldatum is 30 april, het einde van ons boekjaar.
In 2005 bedroeg het ledenaantal 361. Dit daalde gestaag tot 2013: 302. Vorig jaar zijn we
weer wat gegroeid naar 310. De laatste 2 jaar zijn er meer spelende leden bijgekomen en
was het aantal afzeggingen onder de niet-spelende leden wat hoger. In een volgend
bericht gaan we hier nader op in.
Waarom wil Rust Roest meer leden?
Hier zijn 2 belangrijke redenen voor:
1/ Rust Roest wil alle leden op hun eigen niveau kunnen laten spelen. Daarom willen wij in
de jeugd op iedere leeftijd minstens 3 teams kunnen vormen. Bij minder dan 3 teams is
het niveauverschil tussen de spelers onderling te groot. Dit is zowel voor de goede als de
betere korfballers minder leuk.
2/ Rust Roest heeft de ambitie om Topkorfbal te spelen: in ieder geval Hoofdklasse. Een
grotere vereniging heeft meer talenten om in te zetten.
Een bijreden is, dat een grotere vereniging ook wat meer faciliteiten kan bieden.
Wat hebben we tot nu toe gedaan?
De ledenwervingscommissie bestaat nu 7 jaren. De eerste 5 jaren zijn er korfbalclinics
gegeven, is in de buurt geflyerd, werden er open-dagen gehouden, is de Kangoeroeklup
opgericht en gestart met de Kombi-Fit. Dit had als resultaat dat de ledenafname niet meer
hard achteruitging, maar nog wel iets.
Daarom heeft het toenmalige bestuur besloten om vol op de ledenwerving in te zetten en
de activiteiten uit te breiden en te intensiveren. Met hulp van de KNKV werd een (Rust
Roest Rijst) plan gemaakt. Dat bestaat uit 14 actiepunten, waarvan Schoolkorfbal, acties
voor Ledenbehoud en een Leden-voor-Leden-plan de belangrijkste zijn. Bijna alle
actiepunten zijn gestart. Sommige zijn al vol op stoom, bij andere zijn we nog maar net op
gang. Vorig jaar zijn we alweer iets gegroeid. In een volgend bericht leggen we meer uit
over alle actiepunten.
Hoe verder?
Ledenwerving en behoud is iets van lange adem. Ervaringen van andere verenigingen
leren, dat de effecten soms wel 1 of 2 jaar op zich laten wachten. Wat vooral van belang
is, is om een paar actiepunten goed te doen en die lang vol te houden. Natuurlijk zijn er
ook nog veel andere goede ideeën, maar wij kunnen niet alles.
Wat veel leden zullen gaan merken is, dat ook zij aangesproken zullen worden op het
werven van leden. Nieuwsgierig geworden? Volg deze berichten-serie. En laten we allen
bijdragen aan een bloeiende korfbalvereniging.
Karin Heijboer, ledenwerving
Nicolette van Battum, bestuur
Kees Joosse, bestuur